Zorgvilla Bestevaer kwaliteitsbeleid 2023

Profiel

Zorgvilla Bestevaer is een kleinschalige particuliere zorgvilla van Van Hollant Assendelft BV. Op 1 januari 2023 heeft de zorgvilla haar deuren geopend. Van Hollant heeft nu twee zorgvilla’s, zorgvilla Bestevaer in Assendelft en zorgvilla Craenenbroeck in Heiloo; het businessplan is meerdere vergelijkbare zorgvilla’s te stichten.

De zorgvilla is ondergebracht in een nieuw (2022) modern gebouw, gelegen centraal in het dorp.

Missie

Van Hollant is een ondernemende en innovatieve woonzorgorganisatie die als doel heeft om zich te blijven verbeteren ten dienste van haar bewoners en medewerkers. Middels vraag-gestuurde zorg en dienstverlening kunnen de bewoners, alleen of met hun partner, zelfstandig blijven wonen binnen een stijlvolle woonomgeving.

Persoonlijke aandacht voor de mens achter de zorgvraag, daadkrachtige zorg en een op maat gemaakte dienstverlening vormen de uitgangspunten voor deze missie. Alle medewerkers zetten zich iedere dag met passie in om de bewoners te blijven verrassen.

De bewoners

In januari 2023 zijn in 17 appartementen bewoners komen wonen. In juni 2024 waren alle 30 appartementen bewoond. Alle bewoners hebben familieleden als contactpersonen.
De bewoners kunnen ook tijdens de palliatieve fase in de villa wonen en alle zorg ontvangen die zij nodig hebben.

Echtparen kunnen in de zorgvilla samenwonen, ook als zij heel verschillende gezondheidsproblemen hebben of als slechts één van hen zorg nodig heeft. Als één van beiden overlijd, kan de overblijvende partner in hun appartement blijven wonen.

Onderzoek door middel van enquêtes is door het kleine aantal bewoners niet betrouwbaar, maar wordt wel elk jaar gedaan. De locatiemanager voert daarnaast veel individuele gesprekken met bewoners of de contactpersonen/vertegenwoordigers van de bewoners. Deze reacties worden vastgelegd en indien nodig vloeien er relevante acties uit voort.

De medewerkers

De directie en de locatiemanager beschouwen de collega’s/medewerkers als de belangrijkste schakel in de zorg en dienstverlening. Op 1 december 2023 waren er 51 personen werkzaam in zorgvilla Bestevaer.

Functie Aantal
Locatiemanager
Verpleegkundige niveau 5
Verpleegkundige niveau 4
Verzorgende IG niveau 3
Helpende (plus) niveau 2
Zorgassistent
Activiteitenbegeleider HBO
Activiteitenbegeleider MBO
Gastvrouwen salon en koks
Facilitair
1
1
5
12
9
1
1
2
12
7
Totaal 51

Van alle collega’s/ medewerkers werkt het grootste deel parttime.

In december 2023 waren er 34,2 FTE’s.

Overdag is één van de verpleegkundigen/ verzorgenden IG de dagregisseur. Tijdens de nachtdienst is er altijd iemand aanwezig met een BHV diploma. De collega’s van het zorgteam geven ’s nachts vorm aan de achterwacht. Hij/zij kan binnen 30 minuten in de zorgvilla aanwezig zijn en is gedurende de gehele nacht telefonisch bereikbaar en beschikbaar.

Zorgvilla Bestevaer streeft ernaar om te werken met een vast team van medewerkers. Door de wisselende diensten, als gevolg van de 24/7 aanwezigheid, is het uiteraard niet mogelijk dat steeds dezelfde persoon bij een bewoner komt; bij de dagelijkse indeling van de taken wordt er wel naar gestreefd dit zoveel mogelijk te organiseren. Het is voor de bewoners erg prettig om vaste en vertrouwde gezichten om zich heen te hebben. Er wordt niet gewerkt met uitzendkrachten of zzp’ers.

Landelijk blijkt dat het steeds lastiger is om gekwalificeerde zorgcollega’s aan te trekken. Het lukt voor zorgvilla Bestevaer wel om enthousiaste, bekwame en deskundige collega’s toe te voegen aan het team.

Ratio personele kosten/opbrengsten

Binnen Van Hollant Assendelft BV (Van Hollant) is de ratio personeelskosten versus zorgomzet hoger dan bij reguliere zorginstellingen. Mede vanuit de maandelijkse woonservicekosten dragen de bewoners van de zorgvilla bij aan de bekostiging van deze extra personeelsinzet. Het werkelijk aantal uren geleverde zorg ligt bij Van Hollant flink hoger dan het vanuit de wet- en regelgeving vereiste minimaal aantal in te zetten uren. Dit kan in sommige gevallen oplopen tot tweemaal de inzet van medewerkers vergeleken met de minimumeisen, mede door het relatief lage aantal overhead uren en het gebruik van tablets en zorgdomotica. De daadwerkelijke zorginzet wordt jaarlijks getoetst door een onafhankelijke accountant.

Samenwerkingsovereenkomsten

In zorgvilla Bestevaer heeft elke bewoners zijn eigen huisarts. Deze huisarts kan, indien gewenst de SOG inschakelen.

2023 stond in het teken van het leren kennen van de bewoners, de medewerkers en de villa zelf.

In het opleidingsplan werden daarom alleen verplichte scholingen opgenomen zoals het doen van BHV trainingen en BHV herhalingstrainingen. Tevens werden er 3 train de trainers worden opgeleid zodat er voldaan kan worden aan het aftoetsen van de voorbehouden en risicovolle handelingen. Er is ook een samenwerkingsverband met apotheek Saendelft.

De samenwerking tussen Bestevaer en andere organisaties zal jaarlijks worden geëvalueerd, waarna eventuele verbeterpunten verder worden uitgedacht en geïmplementeerd.

De zorgvilla

De zorgvilla bestaat uit een grote stolpboerderij met drie verdiepingen. In deze stolp zijn vooral de algemene ruimtes gesitueerd, bijvoorbeeld de tuinkamer, keuken, salon, maar ook de activiteitenruimte, beautysalon en fysioruimte. Aan de grote stolp zijn twee woonlagen gebouwd met daarin voornamelijk de appartementen. De appartementen variëren in grootte van 38 tot 72 m2. Elk appartement heeft een eigen badkamer welke minder-valide toegankelijk is. 21 van de 30 appartementen beschikken over een slaapkamer, een gastentoilet, een woonkamer met keuken, een berging en zijn geschikt voor echtparen. Een aantal appartementen beschikt over een eigen balkon, andere over een eigen terras. 9 appartementen zijn woon-slaapkamers (zogenaamde studio’s). Deze studio’s hebben ook een eigen badkamer. We zien dat deze voornamelijk bewoond worden door bewoners met een grotere zorgvraag.

De Tuinkamer beschikt over een openhaard en ook hebben de bewoners een groot terras tot hun beschikking. Achter en rond het gebouw ligt de onder architectuur aangelegde tuin en de parkeerplaats.

Verder bevinden zich in de zorgvilla nog een teamkamer, kantoor, fysioruimte en beautysalon, ‘t Spant (voor activiteiten) en een linnenkamer waar alle was voor de bewoners verzorgd wordt en verschillende technische ruimtes. Er zijn twee liften in de zorgvilla, één bevindt zich in de centrale hal bij de hoofdingang en één bevindt zich aan de kant van het parkeerterrein. Voor gasten zijn er twee logeerkamers beschikbaar.

De gehele zorgvilla heeft energiezuinige vloerverwarming. Deze vloerinstallatie wordt in de zomer gebruikt om de villa te koelen. Het dak van de villa is voorzien van zonnepanelen.

Kernwaarden

De kernwaarden van Bestevaer zijn:

Zorg, service, gastvrijheid, comfort en veiligheid.

Zorg; Goede zorg is de primaire doelstelling van zorgvilla Bestevaer. De medewerkers worden geselecteerd op kwaliteiten die hierbij passen en tijdens het werken in de zorgvilla worden zij begeleid en voortdurend bijgeschoold. Moderne apparatuur is beschikbaar.

De zorg is persoonsgericht en respectvol met als motto “verzorgd wonen, vrij leven”. De bewoner is, voor zover dit mogelijk is, zelf verantwoordelijk voor de invulling van zijn/haar leven. Hij/zij maakt de keuzes en neemt beslissingen. Over de invulling van de zorg die een bewoner ontvangt, wordt altijd overlegd met de bewoner of indien nodig met zijn naasten. Na zes weken is er een definitief zorgleefplan waarin alle afspraken rondom de zorg worden vastgelegd. Er vindt één keer per jaar een multidisciplinaire overleg (MDO) plaats met de arts, fysiotherapeut, diëtiste, logopediste en verpleegkundige/ verzorgende vanuit de zorgvilla. De bewoner kan hierbij aanwezig zijn of kan input geven voorafgaand aan dit overleg.
Ieder half jaar wordt het zorgleefplan met de bewoner en /of diens naasten besproken en eventueel aangepast.

De bewoner krijgt binnen de zorgvilla een Eerste Aanspreekpunt Bewoner toegewezen ( EAB-er). De EAB-er heeft regelmatig contact met de bewoner en fungeert als spin in het web voor de bewoner. Hij/zij is verantwoordelijk voor de voorbereidingen van het MDO en zal het zorgleefplan up-to-date houden en alle wijzigingen met de bewoner doorspreken.

De zorgvilla rapporteert en bewaart alle gegevens van de bewoners in het Elektronisch Cliënten Dossier ( ECD). Deze gegevens zijn voor de bewoners inzichtelijk. De familie of contactpersonen kunnen na nadrukkelijke toestemming van de bewoner toegang krijgen tot een deel van dit dossier. De applicatie die hier toegang toe geeft is Carenzorgt.

Er is een kwaliteitsverpleegkundige in dienst. Zij heeft als primaire taak het zorgdragen voor continue aandacht, toezicht en sturing op de zorginhoudelijke zaken. Dit betreft zowel individuele als zorgvilla-brede zorgprocessen. Monitoring van de verslaglegging in de zorgdossiers is een andere taak van de kwaliteitsverpleegkundige.

De medicatie voor de bewoners wordt door apotheek Saendelft verzorgd. In het zorgleefplan staat beschreven of een bewoner zelfstandig is in de medicatie inname of dat het zorgteam dit overneemt. Voor die bewoners waar het zorgteam de medicatie beheert, komt de medicatie gebaxterd aan en wordt in het appartement in een beautycase bewaard. De medicatietoediening wordt door middel van een elektronisch systeem afgetekend door de zorgcollega. Bewoners die de medicatie zelfstandig beheren krijgen de medicatie aangeleverd door het zorgteam en regelen vanaf dit moment de inname zelfstandig.

Vrijheidsbeperking:

Zorgvilla Bestevaer is een open zorgvilla. Bewoners kunnen en mogen zich zelfstandig en vrijelijk verplaatsen binnen en buiten de zorgvilla. Het domotica systeem voorziet in de mogelijkheid om bepaalde zaken te signaleren. Een ‘uit bed melding’, een ‘uit het appartement melding’ en een ‘uit de zorgvilla melding’ kunnen geactiveerd worden na overleg met de bewoner, de arts en familie na zorgvuldige afweging. Dit wordt maandelijks geëvalueerd om te kunnen beoordelen of de noodzaak nog aanwezig is. Er wordt gehandeld naar de Wet Zorg en Dwang.

Als blijkt dat een bewoner de veiligheid van een gesloten deur nodig heeft, wordt in overleg met bewoner, arts en contactpersonen, een andere woonplek gezocht.

Wonen en Welzijn

Service: In Bestevaer is de service gebaseerd op zorgzaamheid en gastvrijheid, gastvrijheid voor de bewoners en voor hun gasten. De medewerkers / collega’s zijn zowel uitvoerend als ondersteunend, zodat de bewoners ook zelf gastvrouw of gastheer kunnen zijn voor hun gasten, die altijd welkom zijn.

De maaltijden die, behalve in de Tuinkamer, de Salon en bij goed weer op het terras, ook in de appartementen kunnen worden geserveerd, worden bereid door de ervaren chef-koks. De menu’s zijn gevarieerd en er zijn keuzemogelijkheden. De hele dag worden koffie, thee en andere dranken geserveerd in de Tuinkamer, op het terras of in het appartement.

Tijdens feestdagen (zoals Kerstmis) wordt aan de maaltijden extra aandacht besteed en iedere maand is er een door het seizoen bepaalde specialiteit.

Met de bewoners worden gesprekken gevoerd over hun interesses, hun wensen en hun mogelijkheden. Op basis daarvan worden voor de bewoners actieve en passieve activiteiten mogelijk gemaakt, waarbij er sprake is van maatwerk om ervoor te zorgen dat iedere bewoner zich individueel gehoord en gezien voelt.

De activiteiten vinden niet alleen in de villa plaats, ook wordt er gewandeld, gefietst met de duo fiets, etc..

Gastvrijheid: Voor de medewerkers/collega’s van Bestevaer is gastvrijheid een tweede natuur. Indien gewenst of noodzakelijk zullen de medewerkers jaarlijks een gastvrijheidstraining aangeboden krijgen.

Comfort: Bestevaer wil haar bewoners minstens hetzelfde comfort bieden als zij thuis gewend waren. Verwarming, koeling en de verlichting zijn daarop ingesteld. De appartementen worden door de bewoners naar hun eigen smaak ingericht. In de tuinkamer is een openhaard, de banken daarbij nodigen uit tot drinken van koffie, thee of een aperitief. De eetkamerstoelen zijn gemakkelijk, op het terras staan verstelbare ‘luie’ tuinstoelen en parasols.

Er zijn geen of minimale drempels.

In geval van brand zullen de deuren in de gangen centraal worden gesloten; de bediening van de deuren van de appartementen wordt dan centraal verzwaard. De liften worden automatisch op de begane grond geblokkeerd. Maandelijks worden deze systemen getest.

De BHV ploeg heeft in 2023 minimaal één keer per maand een ontruimingsoefening gehouden.

Iedere bewoner heeft, indien gewenst, een persoonlijke alarmknop om de pols of om de hals.

Er is een onderhoudsplan voor de gehele zorgvilla, dit betreft o.a. de controle van waterleidingen op legionella, het controleren en keuren van alle apparatuur etc.

Leiderschap, governance en management

Eén van de directieleden is HBO-verpleegkundige, zij is geregeld in de zorgvilla om waar nodig te ondersteunen en de sfeer te proeven. De directie en locatiemanager staan dicht bij de bewoners en de medewerkers. De locatiemanager is bijna dagelijks in de villa aanwezig en zij woont alle teamvergaderingen bij. Er vindt jaarlijks enkele keren overleg met de personeelsvertegenwoordiging plaats.

Binnen Zorgzorgvilla Bestevaer is er een aantal belangrijke uitgangspunten voor de medewerkers:

  • Alle medewerkers zijn gelijk en even belangrijk, ongeacht de verantwoordelijkheden en taken;
  • Er is aandacht voor de professional en eigenaarschap;
  • Scholing en coaching is belangrijk en hierin wordt geïnvesteerd;
  • De directie en de locatiemanager hebben een faciliterende en ondersteunende rol, zij geven de medewerkers verantwoordelijkheid en vragen hen deze te dragen.

Kwaliteit

Kwaliteitsmanagementsysteem

Eind 2023 heeft de externe audit door Lloyd’s LRQA plaatsgevonden om ook deze zorgvilla van Van Hollant ISO 9001 te certificeren. Het certificaat is toegekend, er werd geen enkele tekortkoming geconstateerd.

Zorgvilla Bestevaer wil de zorg en dienstverlening steeds meer verbeteren. Jaarlijks worden er dan ook interne audits gehouden. Naast deze interne audits vinden er ook externe audits plaats om de verschillende gebieden binnen de zorgvilla te beoordelen. Bureau de Wit controleert op regelmatige basis de Warenwet. De infectiepreventie wordt ook door middel van een externe audit beoordeeld. De verbeterpunten die voortvloeien uit de audits worden opgenomen in het verbeterregister en gevolgd in de managementrapportage.

Elk jaar wordt er een bewonersraadpleging gehouden. De verbeterpunten zullen worden gemonitord in het verbeterregister

Alle medewerkers volgen vanaf indiensttreding het reguliere aanbod van trainingen op gebied van gastvrijheid, eigenaarschap, bedrijfshulpverlening en, specifieke trainingen voor het zorgteam en de voorbehouden handelingen.

In 2023 hebben alle Verzorgenden IG en de Verpleegkundigen zich inschrijven in het kwaliteitsregister van de V&VN. Er is een e-learning platform waar alle collega’s toegang toe hebben en waar zij hun kennis up-to-date kunnen houden. Voor het maken van de e-learning ontvangen zij accreditatiepunten welke bijgeschreven worden in het kwaliteitsregister. Hiermee bevordert Van Hollant de deskundigheid van het zorgteam.

Van Hollant is in de loop van 2023 door SBB erkent als leerbedrijf. Dit betekent dat Van Hollant  bevoegd is om stagiaires te begeleiden tijdens hun opleiding. Vanaf 2024 zijn binnen alle teams stageplaatsen beschikbaar.

Bewonersparticipatie: Elke 6-8 weken organiseerde de locatiemanager een bewonersbijeenkomst/koffieochtend. De onderwerpen die op tafel zijn gekomen waren divers en bewoners ware in staat om hun vragen en opmerkingen te plaatsen. Tevens is er ook een cliëntenraad geïnstalleerd.

Klachtenbehandeling: Zorgvilla Bestevaer streeft ernaar dat klachten besproken worden met de betreffende medewerker en/of locatiemanager. Als de klacht niet naar tevredenheid opgelost kan worden kan de bewoner deze klacht voorleggen aan de interne klachtenfunctionaris. Als ook dit geen bevredigende oplossing biedt kan de bewoner zich richten tot de externe klachtenfunctionaris bij de branchevereniging SPOT. Als laatste mogelijkheid kan een beroep gedaan worden op de Stichting Zorggeschil.

Onderwerpen die een bewoner en/of zijn vertegenwoordiger niet kan of wil bespreken met de medewerker of de locatiemanager kunnen worden voorgelegd aan de vertrouwenspersoon. De vertrouwenspersoon is een onafhankelijke, deskundige en ervaren man / vrouw die als mediator zal optreden.

Leren en werken aan kwaliteit

Lerend netwerk

2023 stond volledig in het teken van het opstarten van de villa. Het was een hele klus om alle nieuwe collega’s, bewoners en de villa te leren kennen.

In de tweede helft van 2023 heeft de locatiemanager netwerkpartners in de regio gezocht. Dit lerende netwerk komt elk half jaar bij elkaar.

Er is overleg tussen de kwaliteitsverpleegkundigen van de beide Van Hollant zorgvilla’s.

Daarnaast is Van Hollant ook aangesloten bij SPOT. SPOT is een branchevereniging die opkomt voor de belangen van kleine en kleinschalige thuis- en woonzorgorganisaties. Bij deze vereniging zijn ruim 100 zorgaanbieders aangesloten en het functioneert daarom dus ook als een lerend netwerk voor de directie en het management.