We dragen de sleutel voor de dagelijkse gang van zaken over

We dragen de sleutel voor de dagelijkse gang van zaken over

Ruim drie jaar geleden kregen Tom en ik de sleutel van zorgvilla Craenenbroeck. Na jaren voorbereiden was het dan eindelijk zover: de zorgvilla was geopend. We kregen veel nieuwe collega’s, de bewoners namen hun intrek in de appartementen en alle systemen en apparaten werden in werking gezet. Naast de kinderziektes die ook in de ouderenzorg voorkomen hebben we vooral heel erg veel plezier gehad in de opstartfase. Het was hard werken maar het gaf ons heel erg veel voldoening.

Zoveel voldoening zelfs dat bij ons al snel de wens opkwam om dit op meerdere locaties te gaan doen. Maar zoals het bij zorgvilla Craenenbroeck, van het eerste plan tot aan de opening, een jaar of zeven heeft geduurd, duren ook deze processen lang. En geduld is niet altijd onze sterkste kant. Nu is het toch eindelijk zover en is de tweede zorgvilla in aantocht en wel in Assendelft, in de Zaanstreek. In de zorgvilla in Heiloo is een heel aantal bewoners uit die regio en dit geeft aan dat ook daar behoefte is aan een zorgvilla als Craenenbroeck. De plannen liggen op dit moment bij de gemeente en alle vergunningen zijn aangevraagd.

Dat bracht ons bij de volgende vraag: hoe gaan we dit organiseren? Aandacht voor een nieuwe locatie betekent bijna automatisch minder aandacht voor de huidige locatie, want we kunnen maar op een plek tegelijk zijn. En zoals wij ooit gestart zijn met het idee om zorg mét aandacht te geven is het logisch dat het voor ons van groot belang was om hier een passende oplossing voor te bedenken. Namelijk een locatiemanager in zorgvilla Craenenbroeck die de eindverantwoording draagt voor het reilen en zeilen in de gehele zorgvilla. Een aanspreekpunt voor zowel bewoners, familie van bewoners en alle collega’s en externe partijen.

Na een uitvoerige zoektocht en meerdere gesprekken met een afvaardiging van de huidige collega’s is Edith Janson als locatiemanager aangenomen. Zij is 2 januari jl. gestart met haar nieuwe functie. Net als alle nieuwe collega’s binnen de zorgvilla, heeft ook Edith een uitgebreid inwerkschema gevolgd. Ze is voorgesteld aan alle bewoners en collega’s. Alle ins en outs van de geautomatiseerde systemen, de brandveiligheid, de protocollen en processen etc. zijn doorgenomen. En dit gaat goed!

Zo goed zelfs dat het moment daar is dat wij de symbolische sleutel van Craenenbroeck overgeven aan Edith en zelf een stapje terug doen om ons op de nieuwe locatie in Assendelft te gaan richten.  Maar een stapje terug betekent wat ons betreft niet uit beeld! Tijdens de High Tea in verband met het driejarig bestaan van de zorgvilla gaf de voorzitter van de Cliëntenraad ons wat gedachten mee ter overpeinzing. De vraag rees of het openen van een tweede villa “net als het krijgen van een tweede kind” ten koste zou gaan van de eerste villa. Het eerste ‘kind’ zou kunnen denken minder belangrijk te zijn.

Nu ben ik zelf moeder van vier kinderen. En ik kan iedereen verzekeren dat elk kind wat in ons gezin erbij kwam natuurlijk met veel liefde ontvangen werd, maar dat de komst van een volgend kind nooit heeft geleid tot minder aandacht en liefde voor de eerste, tweede en derde. Daarom ben ik er ook van overtuigd dat, met het aanstellen van Edith Janson als locatiemanager, de bewoners en alle collega’s van zorgvilla Craenenbroeck in goede handen zijn. Wij zijn zeer zeker nog betrokken als directie van de zorgvilla en hebben regelmatig overleg met Edith over Craenenbroeck. Uiteraard zullen we ook zeer regelmatig ons gezicht laten zien. Craenenbroeck is inmiddels eigenlijk geen kind meer maar volwassen genoeg om op eigen benen te staan en -onder leiding van Edith- zich verder te ontwikkelen. En daar zijn we trots op!

Judith & Tom Veldt