Unieke sfeer tijdens 5-jarig jubileum Craenenbroeck

Unieke sfeer tijdens 5-jarig jubileum Craenenbroeck

Onze eerste zorgvilla, Craenenbroeck, is 5 jaar geleden geopend. En dat hebben we gevierd afgelopen vrijdag! Samen met de bewoners, hun gasten en onze collega’s. Het gezamenlijke verjaardagsfeestje met bubbels, ballonnen, lekkere hapjes, speeches, feestelijke muziek en speciale gasten bracht een unieke sfeer in de villa.

Wat was nu die unieke sfeer? Ik kan het niet precies omschrijven maar het lijkt te hangen tussen familiair, of veilig onder vrienden zijn aan de ene kant, en Noord-Hollandse gezelligheid aan de andere kant. Of in het kort: met elkaar praten, lachen, dansen en eten. 

Uiteraard ving de middag aan met een glaasje bubbels -mét of zónder alcohol- om direct in de feestelijke sfeer te geraken. De aankleding met bloemen van onze vaste bloemenleverancier ‘Bloemen bij Kim’ was prachtig en daarover kregen wij dan ook veel complimenten. Er was een lakei die bij aanvang iedere bewoner persoonlijk welkom heette. Later op de avond transformeerde de lakei tot een tafel-goochelaar die zorgde voor spraakmakende trucjes, voorzien van een lach. Dit bracht een mooie interactie met de bewoners doordat hij ervaring heeft in het werken binnen de zorg. 

In een informele sfeer nieuwe herinneringen maken

Ook hadden we een schilderes uitgenodigd die gedurende de festiviteiten ging ‘live painten’. Zoals de naam het al zegt, heeft deze dame gedurende de middag en avond de sfeer vastgelegd op een schilderij. Het resultaat overtrof werkelijk alle verwachtingen. Wat is het mooi om te zien hoe zij dit deed. De opbouw en de herkenning van de tuinkamer, de bewoners en collega’s, de warme sfeer die er hing. Dit schilderij hing dezelfde avond al boven de open haard en zal ons doen herinneren aan deze prachtige dag. 

Heerlijk is het om te zien hoe mensen elkaar in de informele sfeer vinden. Zo blijken familieleden van verschillende bewoners -logischerwijs- veel met elkaar te delen zonder hier bewust van te zijn. Hoewel zij vaak in de villa zijn, treffen zij elkaar op een avond als deze namelijk voor het eerst. En wat is het goed om dit eens met elkaar te kunnen bespreken op een relaxte manier. Een ongedwongen sfeer waarbij iedereen mag en kan zijn wie hij of zij is, los van de uitdagingen die door ziekten bij het leven horen! 

En over sfeerbeelden gesproken. De voorzitter van de clientenraad maakte in zijn prachtige speech het vergelijk tussen het wonen in de villa en een businessclassvlucht met haar gastvrije en vakkundige bemanning. En zo volgden er nog veel meer mooie, ontroerende en humoristische woorden voor de collega’s die er vanaf dag één al bij waren. 

Een saamhorig thuisfeestje

Bij de feestelijke sferen hoorden vanzelfsprekend feestelijke smaken. De koks hadden daarom een walking dinner bereid met zes verschillende gerechten variërend van pulled-porc tot carpaccio en tonijn. Een heerlijke chocolade lolly met amaratto als dessert en een fantastische bediening die van stagiaire tot gastheer voorzien is van een vriendelijke glimlach. Typerend is de collegialiteit die op een avond als deze ook weer zichtbaar wordt. Collega’s sprongen automatisch bij in de bediening wanneer dit nodig bleek op een bijzonder drukke avond als deze. En collega’s die met elkaar bijpraten omdat zij elkaar door de verschillende diensten ook niet altijd dagelijks treffen. 

En natuurlijk was er muziek. Gezellig als achtergrond tijdens de maaltijd maar later ook heerlijk om op te dansen. Collega’s met bewoners, bewoners met familie en collega’s met elkaar. Een heel samenhorig, warm feestgevoel met een flinke vleug van ‘gewoon thuis in de huiskamer zijn’. Dát is wat we samen hebben willen neerzetten in de afgelopen vijf jaar; Een plaats waar men oud kan worden, omringd door alle zorg en dienstverlening. Een plaats wat iemands nieuwe thuis is en waar wij als collega’s te gast zijn.

De bewoners en de collega’s hebben een mooie middag en avond gehad met elkaar. En de sfeer? Die was heel fijn, gezellig, ongedwongen en saamhorig. Dank aan alle collega’s die zich met de organisatie hebben beziggehouden!

Judith Veldt