Waarom kiezen voor een baan in de zorg bij Van Hollant?

Waarom kiezen voor een baan in de zorg bij Van Hollant?

Hoewel een baan in de zorg van oudsher bekend staat om hard en onregelmatig werken, waarbij bovendien tijdens weekenden gewerkt wordt in plaats van tijd met familie en vrienden door te brengen, is het tegenwoordig ook een luxepositie om in de zorg te werken. Vanzelfsprekend niet omdat de werkdruk voor sommigen vreselijk hoog is, maar omdat er op elke straathoek een baan in de zorg voor het oprapen ligt.

Dit brengt uitdagingen met zich mee. Denk bijvoorbeeld aan teams waarvan de samenstelling steeds dynamischer wordt door een hoger verloop wanneer men eens bij de buren gaat kijken. Of teams die met zzp-ers te maken krijgen die de “lekkere” diensten pakken en de minder populaire diensten voor de vaste collega’s over laten. 

Hoe maak je dan als werkzoekende je keuze voor je volgende werkgever, vraag ik mij af? Je kunt natuurlijk op reistijd selecteren, of op de tijden waarop je kunt werken, of de doelgroep waarmee je wilt werken. Of wellicht op extra arbeidsvoorwaarden en -omstandigheden waar je gelukkiger van wordt.

Op dat laatste punt proberen wij ons te onderscheiden. Wij geloven erin dat dit onze collega’s helpt om met meer voldoening bij onze zorgvilla te werken. 

Wat maakt Van Hollant dan onderscheidend?

Een typisch voorbeeld van arbeidsomstandigheden die ons onderscheidend maken -en wat mij betreft tevens de allerbelangrijkste- is ‘Tijd voor de bewoner’. En dan bedoel ik niet dat wij standaard meer collega’s inplannen tijdens de diensten, dat is namelijk heel normaal in de zorgvilla, maar vooral de extra tijd die je persoonlijk aan een bewoner kan besteden. 

Bijvoorbeeld drie uur lang met een bewoner op pad naar het winkelcentrum, langs het strand wandelen, een museum bezoeken of met de auto langs de vroegere woonplekken van de bewoner rijden. Of wellicht op bezoek bij bedrijven waar een bewoner heeft gewerkt of gewoon uitgebreid iemands handen masseren, de nagels verzorgen en lakken. Een bezoek aan voetbalwedstrijden van de favoriete club in de buurt. Praten, en daarbij ook oprecht de tijd voor iemand kunnen nemen. Of meer praktisch, de wandelgroepen voor de bewoners assisteren, door de rolstoelen te duwen of een warme arm te bieden waar men zich aan vast kan houden. Het is toch heerlijk om tijdens werktijd lekker buiten te zijn!

Een ander voorbeeld van extra’s die we onze collega’s bieden is de actieve ondersteuning in de gezondheid en het welzijn van onze collega’s. Zo bieden wij sportkleding aan tegen een zeer gereduceerd tarief en organiseren wij kosteloze yogaklasjes en bootcamps voor collega’s. Ook bieden we ‘natuurlijk’ een fietsenplan en organiseren we in de meer sociale sfeer regelmatig borrels en andere samenkomsten. Naast een kerstpakket, verrassen we onze collega’s graag nog met een voorjaarskadootje, of zo nu en dan een ander extraatje om onze dankbaarheid te tonen. 

Maar ook in de basis proberen wij een cultuur te creëren waarin collega’s zich gewaardeerd (blijven) voelen. Denk aan een team waarin iedereen gelijk is; niemand is meer dan een ander, ongeacht opleiding of functie. Met zijn allen zorgen wij voor de bewoners en daar hebben we echt iedereen bij nodig. De werkplek is bij ons een plek waar het gewaardeerd -en juist gestimuleerd- wordt als je meedenkt en als je kritisch bent. Want wij geloven dat de zorg en de werksfeer hier beter van wordt. Open staan voor kwaliteitsverbetering is een van de belangrijkere punten in onze organisatie; we blijven ons zowel individueel als met het gehele team verbeteren. En ook dat geeft voldoening.

Het zijn concrete voorbeelden hoe wij onze collega’s proberen een inspirerende baan in de zorg te bieden. Immers, als wij goed voor onze collega’s zorgen, dan kunnen zij op hun beurt weer beter zorgen voor onze bewoners.

Ben je ook nieuwsgierig geworden?

Mocht het nu zo zijn dat je door bovenstaande geïnspireerd bent geraakt en je nieuwsgierig bent geworden om zelf eens te ervaren hoe het is om te werken in de zorgvilla. Dan ben je altijd zeer welkom om een email te sturen, of te bellen, en dan maken we snel een afspraak. Je kunt dan, volstrekt vrijblijvend, met je eigen ogen zien hoe wij werken, kennis maken met onze bewoners, praten met onze collega’s, et cetera.

Of je nu kok, huishoudelijk medewerker, activiteitenbegeleider, helpende, verpleegkundige, verzorgende IG, of gastvrouw bent. Of wellicht zelfs denkt dat je op een geheel andere manier een zeer positieve bijdrage kunt leveren aan het welzijn van onze bewoners? Ik nodig je van harte uit!